Най-доброто от GRReporter
flag_bg flag_gr flag_gb

Гърция изритана от маршрутите на международните круизи

23 Октомври 2010 / 22:10:08  GRReporter
2927 прочитания

Гръцките пристанища остават извън маршрутите на международните круизи за следващите две години. Това стана ясно след конференцията на Европейската комисия на круизните компании в Брюксел, които явно решиха да не рискуват с непредвидимото поведение на гръцките пристанищни работници  и да се насочат към други по-приветливи и приятелски настроени дестинации.

Гръмките планове на правителството на Георгиос Папандреу да премахне каботажа в мореплаването останаха повече с пожелателен характер, отколкото реалност, независимо, че през лятото на 2010 година се гласува закона за либерализиране на морския транспорт. Причина за това бяха постоянните протести и блокади на местните докери, които саботираха поне три пъти това лято чуждестранните круизни кораби. Като основна причина за протестите бе липсата на определен процент гръцки моряци в екипажите на чуждестранните мореплавателни съдове.

Не веднъж и дваж не позволиха на малтийския Зенит да акостира на пристанище Пирея, после не разрешиха за едно денонощие на пътниците на почивния кораб да слязат на брега. След това имаше случай, в който не им позволиха да се качат на кораба преди да им свърши тридневната стачка. Независимо от всичко това лято международните круизи все пак се завръщаха на гръцките пристанища с надежда, че местното управление ще вземе нещата в свои ръце и ще реши вътрешните проблеми, така че поне туристическият сезон да завърши без инциденти.

Както обаче вече стана ясно гаранция в Гърция не може да се даде от никой и за нищо. Така съветът на круизните компании взе решение, че не може да си позволи повече премеждия и през следващия сезон ще подмине Гърция. В момента се поставя под въпрос акостирането на местно пристанище и през 2013 година. Гръцкото правителство иска да задължи компаниите да подпишат тригодишно споразумение, което ще гарантира, че чуждестранните круизи ще използват пристанище Пирея за начална отправна точка за техните туристически пакети (homeport).

Президентът на Камарата на търговския флот Георгиос Грачос коментира обаче пред телевизия Скай , че подобни споразумения са чисто гръцко изобретение, което не се практикува никъде по света. Круизните компании не могат да се обвържат с обещание за homeporting за три години, защото дестинациите се менят постоянно, обясни той. Маршрута на круизите се гради според туристическите пакети, които са сезонно определени. Георгиос Грачос заяви, че пълното либерализиране на морския флот (премахването на каботажа) ще отвори до 25 хиляди нови работни места.

До момента 11% от приходите от туризъм в Гърция са от посетителите дошли да видят страната с круиз. Този процент ще бъде загубен за следващите две години, вместо да бъде увеличен и да достигне приходите в Италия, които са в размер на 34%. „Всеки пътник от круизен кораб оставя минимум 60 евро за едно слизане на сушата, а турист, който се качва от гръцко пристанище на подобен кораб харчи минимум 300 евро,” обясни специалистът. Той подчерта, че четири-пет компании държат 85% от круизния пазар в света и решението прескочат Гърция в маршрутите за следващия сезон ще нанесе сериозен удар на местната икономика.

През 2009 годината независимо, че се вихреше криза в туризма в световен мащаб около пет милиона европейци са осъществили пътуване с круиз. Това е дало увеличение от 12.1% в сравнение с летния сезон на 2008 година и е донесло на европейската икономика над 34 милиарда евро. Печалбата за Гърция за същия период от круизните пътувания е била над 600 милиона евро.

Категории: ИкономикаПазари круизкаботаж
ПОДКРЕПЕТЕ НИ!
Съдържанието на GRReporter достига до вас безплатно 7 дни в седмицата. То се създава от високопрофесионален екип от журналисти, преводачи, фотографи, оператори, софтуерни специалисти, дизайнери. Ако харесвате и следите работата ни, помислете дали да не ни подкрепите финансово със сума, каквато вие изберете.
Subscription
Можете да ни подпомогнете и еднократно:
blog comments powered by Disqus